برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

این شیاطین از اسلام ترسیده اند؛ قدرت اسلام را فهمیدند..؛ قدرت ایمان مردم را فهمیدند؛ قدرت اتحاد کلمه را فهمیدند. حالا درصدد بر آمده‌اند که جمهوری اسلامی را در نظر مردم سبک کنند. می‌گویند چه شد؟ چه می‌خواهید بشود؟! شما نمی‌گذارید که ما قدمهای بعد را برداریم. شما بین مردم - بین کشاورزان- می‌روید و افساد می‌کنید که کشاورزی تحقق پیدا نکند. دولت ما می‌خواهد کشاورزی را به راه بیندازد، ملت ما هم، لکن شما نمی گذارید. شما خائنین نمی گذارید. دولت ما می‌خواهد کارخانجات را راه بیندازد تا رفاه حاصل بشود، تا چرخ مملکت به راه بیفتد، شما شیاطین نمی گذارید. ما می‌خواهیم این وحدت کلمه تا آخر محفوظ بماند.(1)
همه می‌بینیم که یک نهضت اسلامی در همه جا پیدا شده؛ یک تحول اسلامی پیدا شده؛ این تحول اسلامی که در مردم پیدا شده است وهمه یک علاقه‌ای پیدا کرده‌اند به اسلام و توجه کرده‌اند که با اسلام می‌شود پیشرفت کرد، این علاقه را به این زودی نمی‌شود دیگر از مردم گرفت. مردم دیدند که اسلام کار از آن می‌آید. این هم که می‌بینید که الآن جدّیت می‌کنند که مثلاً اشخاص مبرزی را [ترور] بکنند، برای این که اینها هم از اسلام ترسیده‌اند، اینها دیده‌اند به این که اسلام از آن همچو کاری آمده است که یک ملتی که هیچی نداشت بر همه چیز مقدّم شد، فقط ایمان داشت، فقط فریاد می‌کرد الله اکبر، و با فریاد الله اکبر بیرون کرد همه اینها را؛ دست همه اینها را قطع کرد.(2)
دشمنها ایستاده‌اند که از شخص مطلب را ببرند بالا، برسانند به نوع؛ از آن جا ببرند بالا برسانند به اسلام. دشمنهای ما این طوری؛ این کاره‌اند، فکر این مطلب هستند؛ یعنی آن مرکزی را که از آن ترسیده‌اند می‌خواهند بکوبند؛ و آن اسلام است، آن را می‌خواهند بکوبند. گاهی به اسم معمَّمین می‌کوبند؛ گاهی به اسم پاسدارهای اسلامی؛ گاهی به اسم کمیته های اسلامی؛ گاهی به اسم دادگاههای اسلامی، این طوری.(3)
ملتی که انگیزه قیامش اسلام و ایمان است، به این طور امور سرد و سست نمی‌شود. همه قدرتهای عالم هم که بر ضدش قیام بکنند و قیام کرده‌اند، اینها را از مقصد خودشان و انگیزه خودشان برنخواهند گرداند. و ما می‌دانیم که این سازمان عفو بین المللی که تقاضا کرده است بیاید در ایران و ببیند در این جا چه می‌گذرد، این مأمور است که بیاید در ایران و ایران را محکوم کند. اینها مأمورند که همه‌شان دست به هم بدهند و این نهضت اسلامی را سرکوب کنند؛ یعنی، اسلام را سرکوب کنند اینها از اسلام ترسیده‌اند و از اوّل هم از اسلام می‌ترسیدند، لکن اکنون که سیلی خورده‌اند از اسلام، خوف آنها بیشتر است.(4)
این قدرتی که الآن در ایران هست که همه رویش حساب دارند می‌کنند، همه کشورها رویش حساب می‌کنند و بدون جهت، بسیاری از کشورها هم ترسیده‌اند، این یک قدرتی است که خدا داده است، این یک چیزی نیست که ما بتوانیم تحصیلش بکنیم، این چیزی است که خدا به ما عنایت فرموده است. بنابراین، ما باید روی همین مسأله همیشه تکیه بکنیم، روی این مسأله که ما خودمان چیزی نیستیم و هر چه هست مبدأ غیبی دارد و آن مبدأ غیبی است که ما را کمک می‌کند. آقا، شوخی نیست که یک جمعیت کثیری با زحمتهایی که یک دژی برای خودشان - به آن دژهای محکم - درست بکنند و در پناه آن دژ باشند و یک جمعیت کمی از بیابان به آنها حمله بکنند وتسلیم بشوند آنها. تسلیم برای این است که می‌ترسند. ترس را که در آنها ایجاد کرده است؟ ما که جمعیتمان به اندازه آنها نبود. ما که در بیابان بودیم و در معرض این که آسیب ببینیم، و آنها در پناهگاهها بودند و در دژهایی که درست کرده بودند و این خوف را هم نداشتند. این یک خوفی بود که خدای تبارک و تعالی در قرآن هم از آن اطلاع داده است.(5).
همان طوری که ایران با توده‌های ملت توانست این کار را بکند و روحانیون و نویسندگان و گویندگان مبدأ این امر شدند،آقایان هم هر جا بروند همین امر را بگویند؛ مردم را بیدار کنند، مردم را هوشیار کنند، بفهمانند به مردم دردها را و بفهمانند راه درمان را. مجرد این که آقایان در یک مجلسی یا در مجالسی بنشینند و پیش خودشان نطق کنند و چیز بنویسند این کافی نیست، خوب است ولی کافی نیست. باید این مسأله در اسلام، در همه ممالک اسلامی پخش بشود؛ مطالب ایران پخش بشود در مقابل همه بلندگوهایی که الآن از اسلام ترسیده‌اند و می‌بینند که ایران می‌خواهد که اسلام را در خود و در سایر بلاد اسلامی عرضه کند و ترویج کند؛ در مقابل همه بوقها که ایران می‌کوبند وهمه گویندگان که ایران را اسلامی نمی‌دانند، و ایران را مملکت اختناق می‌دانند، مملکت آدمکشی می‌دانند، مملکتی می‌دانند که بچه ها را می‌کشند و زنهای آبستن را. واین نیست جز این که از ایران ترسیده‌اند و می‌خواهند ایران را بکوبند پیش مسلمین.(6)

راهبردهای تصریحی:

1- ترس اصلی دشمنان از قدرت اتحاد و ایمان مردم است.
2- تمام مخالفت استکبار با اسلام ناب محمدی (صل‌الله‌علیه و آله و سلم) - که قطع کننده دست اجانب بوده است- می‌باشد.
3- علت ترس دشمنان از اسلام، کارآمدی آن در بسیج و بیداری مردم و قطع دست دشمنان از منابع و منافع مردم است.

نکته استنباطی:

1- دشمن فهمیده است که تا زمانی که قدرت ایمان و اتحاد در این ملت باقی است، نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد.

پی‌نوشت‌ها:

1- صحیفه امام (ره)،ج7، ص 160
2- صحیفه امام (ره)، ج9، ص 99
3- صحیفه امام (ره)، ج10، ص 111
4- صحیفه امام (ره)، ج15، ص 315.
5- صحیفه امام (ره)،ج16، ص 315.
6- صحیفه امام (ره)، ج17، ص 207.

منبع مقاله :
گرد آوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره)(5)، اصل مردمداری و رعایت مصالح و منافع مردم، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول